Okänt territorium

För ett par månader sedan började bilen låta trött när man startade den. Jag gjorde inget åt saken och efter ett tag blev man van vid att den fick kämpa lite för att gå igång. En vacker dag så startade den emellertid inte, men det löste sig den gången med startkablar. Jag trodde batteriet hade gett sig men märkesverkstaden konstaterade att det var startmotorn. De informerade om att det skulle kosta 5,600 kr att byta den. Jag valde att inte göra någonting just då eftersom jag ville sova på saken.

Kort därefter hjälpte inte ens startkablar utan märkesverkstaden upplyste mig om tricket att knacka på startmotorn med en hammare samtidigt som tändningen vrids om. Simsalabim – allt funkade. Efter att ha läst på lite så är det någon slags kolinsats i startmotorn som slits ut och tappar sin elektriska förmåga. På upploppet kan man dock genomföra livsuppehållande åtgärder genom att knacka på startmotorn. Problemet är bara att man då behöver vara två för att starta bilen. Så varje dag i en veckas tid haffade jag någon på parkeringen efter jobbet…

En budgetverkstad ville ha 5,300 kr för att byta startmotorn till en ny. För en begagnad för 1,600 kr skulle totalkostnaden med arbete bli 2,900 kr. Eftersom man då mycket väl kan få en som gått 20,000 mil, och därmed riskera att stå i samma situation snart igen, uteslöt jag det alternativet. Istället inspirerade kollegan Tobias mig till att beställa en ny startmotor från Tyskland via eBay för 1,300 kr och göra jobbet själv.

De som känner mig vet att jag föddes med tummen mitt i handen men att jag har hyfsat lätt att lära mig. Detta fick jag leva ut i samband med att huset byggdes och trädgård, marksten etc. anlades för några år sedan. I det här fallet såg jag att startmotorn satt lätt åtkomlig i motorrummet. Problemet brukar annars vara att man inte kommer åt som lekman. Så jag bestämde mig för att kasta mig ut i vatten där jag inte bottnar. Startmotorn sitter bara fast med två bultar men dessvärre fick jag inte loss dem. Lite 5-56 gjorde dock susen. Därutöver är det bara lite kablage som ska lossas från solenoiden. Det som är bra med bilingrepp är att det finns en uppsjö av hjälp på nätet via diverse bilforum och även instruktionsvideor.

Dagen innan jag fick hem startmotorn från Tyskland startade dock inte bilen när jag skulle hem efter jobbet. Knackningar och startkablar hjälpte inte. Kunde den inte hållit ut en dag till? Det blev att lifta hem den dagen och buss till jobbet dagen efter. Eftersom bilen servas på märkesverkstad ingår gratis assistans. Därför ringde jag efter bärgaren som drog igång bilen. Samma kväll gjorde jag själva bytet av startmotor. Det tog totalt 50 minuter…

Naturligtvis blir man inte ledsen av att spara 4,000 kr på att göra jobbet själv. Men det slår inte känslan av att ha gett sig på något man inte behärskar från början och i slutändan stå där stolt över att ha vågat. Vi behöver nog alla kasta oss ut i det okända ibland och utmana oss själva. Det är i det lilla som det stora händer!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.