De som känner mig vet att jag inte står bakom att det finns möjlighet att tjäna pengar på att driva skola. I mina ögon borde vi ha en enda statlig skola som är bra nog åt alla. Men även om så vore fallet finns inslag i skolan som jag inte ställer mig bakom och låsningar via vissa styrningar. Detta oavsett dess nuvarande kommunala form eller en framtida statlig. Så, för att kunna omsätta min övertygelse i praktiken finns inom mig en lockelse att starta en skola. Jag ser ingen annan utväg än att använda de möjligheter som idag finns i Sverige att starta friskola. Givetvis skulle allt ekonomiskt överskott gå tillbaka till stat, kommun eller välgörenhetsorganisation. Förhoppningen skulle vara att medverka till att vända utvecklingen i den svenska skolan, som är på ett sluttande plan, genom att påverka makthavarna.
Ledstjärnan i denna skola skulle vara:
Att ge det bästa av dig själv till världen med ett rent samvete och ett gott hjärta.
Skolans pusselbitar skulle vara:
- Eleverna ska bildas (d.v.s. utveckla förmåga till omdöme och att se helhet).
- Det handlar om modet och ansträngningen utifrån elevens individuella förutsättningar, inte utifrån en norm.
- Betygsättning faller ut som en nödvändig konsekvens, men utgör inte basen för planering av undervisningen.
- Byråkratin hålls till ett minimum, exempelvis avseende bedömning av elever.
- Basen i undervisningen utgörs av klassisk katederundervisning tillsammans med böcker.
- Inslag av digitalisering hålls till ett minimum genom att läroplanen utmanas (eleverna blir tillräckligt digitaliserade på fritiden).
- Vid ingången till skolan har varje elev ett litet skåp där mobiltelefon, smarta klockor och dylikt låses in för att sedan tas ut vid hemgång.
- Samtliga elever har penna och suddgummi under varje lektion.
- Inga läxor ges (ett misslyckande om läroplanens många timmar inte räcker till).
Finns det någon därute som vill delta i ett sådant här upptåg? Kanske sitter du på en idé? Kanske vill du inte handgripligen delta men kan verka i kulisserna?
Folkhälsomyndigheten kom förresten idag med resultatet från en undersökning som besvarats av 42 000 skolelever: Ökad stress och minskad trivsel i skolan bland barn och unga
Samtidigt kom också resultatet från en internationell undersökning gällande elever i fjärde klass: Läsförmågan sjunker – och skillnaderna mellan eleverna ökar