Kärlek och ledarskap

När jag under ett par år var lärare på högstadiet, och frågade mina elever hur en bra lärare ska vara, kom svaret; snäll… och sträng! Jag vet också att många andra lärare fått just dessa två egenskaper som typiska svar på frågan. Vid en första anblick kanske det låter som en motsägelse, men vid en djupare betraktelse går ju dessa två egenskaper hand i hand.

En god ledare har sin bas i tydlig kommunikation och uppmuntran i att våga testa vingarna, tappa fotfästet och trampa snett. Men den gode ledaren sätter också gränser och gör klart att handlingar får konsekvenser. Det blir inte bra att börja i änden med att sätta gränser och göra klart konsekvenserna. Inte heller blir det bra att bara kommunicera och uppmuntra men aldrig sätta gränser och låta konsekvenser falla ut.

Vi tenderar att tro att gränser och konsekvenser är något elakt, dåligt och farligt. Här har utvecklingen i samhället fått sig någon slags sinnesförvirring och hjärntvätt. Frågan jag ställer mig är: Hur hamnade vi på den här inslagna vägen?

Kärlek, och det goda ledarskapet, handlar om både och. Det handlar om en samverkan mellan snällhet och stränghet. Det ena kan inte finnas om det andra inte existerar. Basen är kommunikation och uppmuntran, men ständigt närvarande finns också gränser och konsekvenser.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.